onsdag den 23. januar 2008

Socialdemokratisk retorik

Forleden kunne man læse en kronik af tre unge socialdemokrater i politiken omhandlende hvad de mente var 29 velfærdspligter, om hvilke man kunne læse at "De nye velfærdspligter skal sætte fokus på den enkeltes ansvar og forpligtelse over for fællesskabet."

En af kronikkens forfattere fik også en times taletid i Poul Friis debatprogram på P1. Hvilken af forfatterne der var i debatprogrammet husker jeg ikke, men i de ti minutter jeg kunne holde ud at høre, blev han ved med at gentage "fællesskabet....fællesskabet....fællesskabet" mens han uddybede hvad han anså for at være pligter enhver har i forhold til hans/deres idé om fællesskabet. Dette finder jeg ret problematisk for:

Hvornår opstod fællesskabet? Hvor starter og slutter det geografisk? Hvad kendetegner det? Hvem inkluderer og ekskluderer det? Hvad kendetegner den enkeltes medlemskab i fællesskabet? Er medlemskab af fællesskabet et tvunget medlemskab, eller er medlemskabet baseret på frivillighed? Er det kendetegnende for fællesskabet, at alle medlemmer nyder de samme rettigheder og privilegier? Eller er der forskel på disse fra medlem til medlem, og i så fald, hvad begrundes denne forskellighed så med?

Alle disse spørgsmål må der, i mine øjne, svares fyldestgørende på, førend begrebet ‘fællesskabet’, og nogen som helst tale om forpligtelse overfor dette, kan siges at have nogen som helst form for legitimitet og førend begrebets anvendelighed kan siges at være rimeligt begrundet. Indtil da vil jeg tillade mig at postulere, at det at tale om ‘fællesskabet’ som et overordnet begreb er ganske problematisk, og at ‘fællesskabet’ for mig forekommer mig at have nogenlunde samme begrebslige værdi - eller måske snarere mangel på samme - som ‘danskhed’, ‘almenvellet’,‘sammenhængskraften’ og andre begreber som ikke er klart afgrænsede, hvorfor deres anvendelighed er højst tvivlsom.

I mine øjne eksisterer der ikke noget man kan kalde fællesskabet, hvorfor det følger, at tale om forpligtelse overfor et sådant, er ganske meningsløs. Derimod mener jeg, at man kun meningsfuldt kan tale om medlemskab af diverse fællesskaber, og at det er kendetegnet ved medlemskabet af hvert af disse, at det for det første er baseret på frivillighed, og dernæst, at den grad af forpligtelse man føler overfor hvert af disse fællesskaber, er direkte proportionel med hvor stor betydning medlemskabet og de øvrige medlemmer af disse fællesskaber, har for den enkelte.

Ingen kommentarer: