Enhver
systemkritik af kapitalismen, som er andet end blot overfladisk, må tage udgangspunkt
i en analyse af hvad der overhovedet muliggør
kapitalismen. Kapitalismen opstod ikke i et tomrum, men var fra
første færd – og fortsætter med at være – indlejret i
statslige strukturer. Det er derfor vigtigt, at man ser på hvilken rolle
staten spiller i kapitalismen dvs. på hvordan eksistensen af
staten hænger sammen med kapitalismens eksistens.
En bærende
søjle i kapitalismen er den (oftest forfatningsbaserede) private ejendomsret. En ejendomsret der ikke blot garanteres
juridisk men også fysisk af statens monopol på legal voldsanvendelse. Den private ejendomsret formuleres i moderne tid juridisk i kontekst af borgerskabets revolutioner i Frankrig og De
Forenede Stater. I sidstnævnte tilfælde lagde man kimen til
kapitalismen ved skabelsen af denne bærende ejendomsretslige søjle,
idet ejendomsbesiddende (og ofte slaveholdende) hvide mænd, skabte
en forfatning hvori den private ejendomsret indgår som et centralt
element.
Ligeledes
central er
idéen om det frie marked. Det er dog mestendels
blevet ved idéen, da markedet som kapitalismen fungerer indenfor,
aldrig har været egentlig frit. Det har derimod altid været
indlejret i statslige strukturer som gennem lovgivning og voldelige
former for magtpraksis har gjort begrænsende indgreb i markedet, ganske ofte til kapitalisternes fordel. Allerede ganske
tidligt i De Forenede Staters historie indførte man således
protektionistisk lovgivning, idet man allerede under den første
amerikanske præsident, George Washington, indførte The Tariff Act
(1789), der havde begrænsning af import og således beskyttelse af den hjemlige produktion, som sin underliggende logik.
To af
måderne hvorpå staten har virket som støttehjul for kapitalismen
er altså protektionisme og den forfatningssikrede ejendomsret.
Sådanne ejendomsretslige juridiske tiltag er senere blevet mere
mangfoldige, hvorfor vi nu kender til fænomener som intellektuel
ejendomret, herunder lovgivning som giver nogle patenter og ophavsret
og forbyder andre at krænke disse. Som den amerikanske
intellektuelle Kevin Carson så rammende har formuleret det, er
staten “jernnæven bag den usynlige hånd.”
I
begyndelsen var ejendomsretten noget mere
håndgribelig end i retten til idéers tilfælde (læs: intellektuel ejendomsret), idet der typisk var tale om
ejerskab af noget langt mere fysisk, nemlig land. I det
nordamerikanske tilfælde var der som oftest tale om ejendom man havde fået
fingrene i, ved massemorderisk fortrængelse af den indfødte befolkning og/eller gennem slaveriets udbytning af ufrie menneskers
arbejdskraft. Den forfatningsgaranterede private ejendomsret
var således intet mindre end en legtimering af udplyndring og
udbytning, skrevet af tyvene selv. Det er derfor også ganske rammende, at ordet privat
- i begrebet privat ejendomsret - har sine sproglige rødder i
det latinske ord privare som
kan oversættes til berøve.
Også
i England spillede staten en central rolle i den centralisering af
magt som affødtes af, at nogle gjorde indhug i den nedarvede fælles
ejendom (jorden). Mellem 1760 og 1844 vedtog man over
4000 enclosure acts som på mindre end hundrede år forvoldte, at
omkring halvfems procent af jorden i England faldt på en lille
minoritets hænder. Den arbejdende landbefolkning blev frarøvet
muligheden for at operere på de tidligere fællesejede åbne enge,
idet disse nu var på private hænder. Dette var blandt
hovedårsagerne til, at bønderne fandt sig tvunget til at flytte til
byerne for at finde arbejde i fabrikkerne. Statsmagten skabte således
det juridiske grundlag for en omfattende berøvelse og udbytning af
arbejderklassen, samt grundlaget for industrien, qua den forsyning af
arbejdskraft til de kapitalistiske fabrikker, som fulgte i kølvandet
på indhegningen og privatiseringen af den fælles ejendom.
I
sit essay “English Enclosures and Soviet Collectivization: Two Instances of an Anti-Peasant Mode of Development” beskriver
den libertarianske historiker Joseph R. Stromberg hvordan denne
legalistiske udplyndring af den fælles ejendom fandt sted:
“The political dominance of large landowners determined the course of enclosure….[I]t was their power in Parliament and as local Justices of the Peace that enabled them to redistribute the land in their own favor.
A typical round of enclosure began when several, or even a single, prominent landholder initiated it … by petition to Parliament.… [T]he commissioners were invariably of the same class and outlook as the major landholders who had petitioned in the first place, [so] it was not surprising that the great landholders awarded themselves the best land and the most of it, thereby making England a classic land of great, well-kept estates with a small marginal peasantry and a large class of rural wage labourers.”
Idéen, at
nogen kunne eje jorden på samme måde som man kunne eje en hestesko
man selv havde smedet, blev allerede tidligt kritiseret af en af
oplysningstidens mest markante intellektuelle. I sin Afhandling om Oprindelsen og Grundlaget for Uligheden Mellem Mænd (Discours
sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes) kaster filosoffen Jean-Jacques Rosseau sig ud i en sønderlemmende
kritik af denne idé:
“Den første, der indhegnede et område og fandt på at sige: Dette er mit, og fandt nogen, der var dumme nok til at tro på ham, var den sande grundlægger af det borgerlige samfund. For hvor mange forbrydelser, krige, mord, for hvilke ulykker og rædsler ville ikke den mand have sparet menneskeslægten, som havde fjernet grænsepælene eller fyldt grøften op og råbt til sine fæller: Lyt ikke til denne svindler; I er fortabte, hvis I glemmer, at jordens frugter tilhører alle og jorden ingen.”
I et
interview med den amerikanske systemkritiske intellektuelle Derrick
Jensen i bogen Resistance Against Empire, forklarer den demokratiske økonomiske teoretiker J. W. Smith,
hvori den fortabthed som Rosseau omtaler, består:
“If someone were born into our culture with the fully developed intelligence of an adult, but without our social conditioning, one of the first confusing realities she or he would face is that all of the land belongs to someone else. It’s a crazy situation. Before this person could legally stand, sit, lie down, or sleep, much less gain sustenance, she or he would have to pay whoever owned that piece of land. Now it’s one thing to own something that you’ve built—a chair, perhaps, or a table, or shoes—but land, air, and water are entirely different categories. They nurture life, are necessary to life, and were here before we were born (meaning they’re not our creation). Depriving others—all living beings, not just humans—access to land is to have the ability to kill them.” [min kursivering]
Kapitalister
som ønsker staten afskaffet er der ikke mange af. Selv
neoliberalister som ønsker et minimum af statslig indblanding i
markedets virke ønsker ikke selve staten afskaffet. Årsagen er den
simple, at staten også i det neoliberalistiske tilfælde spiller en
central rolle. Den britisk-amerikanske marxistiske forfatter David
Harvey beskriver statens (begrænsede) rolle i neoliberalismens
tidsalder, i sin bog A Brief History of Neoliberalism:
“Neoliberalism
is in the first instance a theory of political economic practices
that proposes that human well-being can best be advanced by
liberating individual entrepreneurial freedoms and skills within an
institutional framework characterized by strong private property
rights, free markets, and free trade. The role of the state
is to create and preserve an institutional framework appropriate to
such practices. The state has to guarantee, for example, the quality
and integrity of money. It must also set up those military, defence,
police, and legal structures and functions required to secure private
property rights and to guarantee, by force if need be, the proper
functioning of markets. Furthermore, if markets do not exist (in
areas such as land, water, education, health care, social security,
or environmental pollution) then they must be created, by state
action if necessary. But beyond these tasks the state should not
venture. State interventions in
markets (once created) must be kept to a bare minimum because,
according to the theory, the state cannot possibly possess enough
information to second-guess market signals (prices) and because
powerful interest groups will inevitably distort and bias state
interventions(particularly in democracies) for their own benefit.” [min kursivering]
Når
staten ofte opfattes som et bolværk imod kapitalismen er årsagen med stor sandsynlighed en
manglende forståelse af, at staten, snarere end at forsvare os imod
kapitalismen, faktisk er blandt de væsentligste årsager til, at kapitalismen
overhovedet har kunnet opstå - og stadig består. Uden den
centrale rolle som staten spiller i kapitalismen er det svært at se,
hvordan kapitalismen skulle
kunne fortsætte med at eksistere som global økonomisk orden. Kampen mod kapitalismen må derfor
af nødvendighed også være en kamp imod staten.
4 kommentarer:
Super!
Glimrende analyse. Jeg er stort set enig i! Men konklussionen, at staten skal bekæmpes, er for mig at se det samme som at sige, at menneskeheden skal bekæmpes fordi der findes forbrydere. Det kan man mene. Personligt er jeg stor tilhænger af en stat af en række årsager jeg ikke vil uddybe her. For mig at se er det ikke det at vi har en stat, der er problemet, men den måde staten er bygget op på. Jeg mener derfor ikke staten som begreb skal bekæmpes, jeg tror derimod at den er nødvendig for at bekæmpe uhæmmet kapitalisme, udbredt forarmelse og brútalitet og jeg mener endda at staten bør være mere udbredt end i dag (banker, produktion, forsikringer osv.). Men jeg mener bestemt at der er ekstemt mange problemer med de stater vi har i dag. Men løsningen må for mig at se være at opbygge ansvarlige stater, ikke at beklæmpe stater for enhver pris. Lars Worning
Hej Lars,
Jeg har skrevet lidt om de ting du berører her på bloggen tidligere (se link).
Jeg mener ikke, at der for arbejderklassen sker de store ændringer ved, at den hierarkiske og dominansorienterede privatejede økonomi, flytter over på den hierarkiske og dominansorienterede stats hænder.
Faktisk finder jeg det ret bekymrende når der tales om omfattende nationaliseringer af produktionen. Hvis staten råder over eksempelvis energiproduktionen og finanserne har den de facto arbejderklassen i et jerngreb, da den jo så råder over de væsentligste inputs til produktionen og derfor egenhændigt kan bestemme, hvad der skal produceres. Jeg synes ikke, at en udvidelse af statsmagten giver den store mening.
Autoritær socialisme er statskapitalisme.
Tak for en glimrende artikel, jeg er på sin vis meget enig, men også meget tvivlende.
Man kan sige, at det at staten er den ultimative opretholder af kapitalismen har været den fælles analyse på venstrefløjen i lang tid.
Imidlertid mente socialisterne at staten kunne overtages og reformeres til brug for deres egne formål, hvilket har haft blandede resultater for at sige det diplomatisk. Det er for det meste endt i statskapitalisme, mens det i Kina i stedet bare er endt i neoliberalisme. David Graeber har i øvrigt et glimrende essay om bureaukratiets fremmedgørende og voldsfremyndende karakter her:
http://t.co/juBVKQlN
(det er en 13 siders pdf)
På den anden side er det svært for mig at se, hvordan vi opnår løsninger på global opvarmning og den slags lignende problemer uden nogle ret centraliserede strukturer. For ikke at snakke om, hvordan man opretholder en sammenhængende og kontinuerlig kamp mod det gældende system uden relativt faste strukturer, der kan fastholde viden og sammenhold i de perioder af kampen, hvor entusiasmen og målrettetheden måske mangler..
Blah det blev lidt nogle strøtanker og lidt usammenhængende, men tak for et glimrende indlæg under alle omstændigheder.
Send en kommentar