Der skulle 13 skudepisoder på blot tre måneder til at få justitsminister Lene Espersen til at reagere. Hun vil nu skærpe straffene for våbenbesiddelse. Politiet skal have mulighed for at varetægtsfængsle folk, der bærer våben. Samtidig skal strafferammen forhøjes. Derudover opfordrer hun politiet til øget brug af visitationszoner, hvor man kan kropsvisitere alle i et område.
"Hvis de ved, at politiet visiterer bestemte områder, tror jeg trods alt, at de er mere forsigtige med at have maskinpistoler og andet med i bagagerummet, for de ryger direkte i fængsel og får en lang fængselsstraf. Hvis reglerne bliver strammet op, får vi dem i det mindste væk fra gaden, og så kan de sidde i fængslet og tænke over tingene." siger Lene Espersen. (Ekstra Bladet 14-12-2007)
"Oprettelsen af politiets omfattende visitationszoner i det centrale København kastede heller ikke i går de helt store våbenfund af sig. Natten til i går blev i alt 346 personers lommer endevendt af betjente, mens 133 bilister fik set deres handske- og bagagerum igennem, oplyser Københavns Politi. Resultatet var fire våbenlovsovertrædelser, heriblandt et sværd. Natten til lørdag blev omkring 200 personer og 70 biler visiteret. Også her var resultatet fire overtrædelser af våbenloven." (Ritzau 17/12 2007)
-------------------------------------
Det er meget sigende, at justitsministeren går ud og anbefaler politiet, at gøre brug af visitationszoner som et middel til at bekæmpe ulovlig våbenbesiddelse, for denne form for kollektiv afstraffelse og vilkårlige krænkelser af folk der bevæger sig indenfor for et givent afgrænset område, uden politiet har nogen begrundet mistanke for at foretage sådanne indgreb i den personlige frihed, er virkelig et skridt i en meget ubehagelig retning, og det kan vel næppe heller komme som nogen overraskelse at justitsministeren ydermere anbefaler strengere straffe, for det synes at være hendes løsningsmodel generelt. “så kan de sidde i fængslet og tænke over tingene." siger hun, men hvad skal man helt præcis ligge i dette? Mener hun dermed at det skulle have en præventiv virkning at smide folk i fængslernes kriminalitetsskoler for selv latterlige overstrædelser af våbenlovgivningen, såsom at have en større køkkenkniv liggende i handskerummet, uanset hvorfor den måtte befinde sig der?
Hendes videre argumentation er også ret interessant, for hun hævder at det har en præventiv virkning at politiet laver visitationszoner, da folk så vil tænke sig ekstra godt om før de tager en maskinpistol med i byen. Dette er muligvis rigtigt, men for at vise hvorledes dette ingenlunde gør brugen af visitationszoner til nogen god idé kunne man, for the sake of argument, tage den et skridt videre og sige, at det sandsynligvis ville have en præventiv virkning på antallet af kvinder der udsættes for vold i hjemmet, hvis politiet satte kameraer op i alle hjem og filmede alt i alle døgnets 24 timer, men det gør det da bestemt ikke til nogen god idé, for det gør at en masse uskyldige mennesker, ligesom med visitationszonerne, udsættes for unødigt grove krænkelser af den personlige frihed som for størstedelens vedkommende må siges at savne legitim begrundelse, ydermere gør det at samfundets borgere skal betale en masse penge for en politiindsats som i langt de fleste tilfælde er ineffektiv og unødvendig, og som vel bedst kan betegnes som at skyde gråspurve med kanoner.
Alt dette skal selvfølgelig ikke ses isoleret, men derimod som endnu et led i de meget omfattende lovgivningsfunderede krænkelser af den personlige frihed, såsom antiterror-pakken og logningsbekendtgørelsen, som den borgerlige regering har sat i værk under dens embede. Endnu engang viser justitsministeren med al ønskelig tydelighed at hun og den regering hun er en del af er frihedens fjende nummer et i Danmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar